top of page

אורטוב גירים אוטומטיים

יבוא גירים אוטומטיים, החלפה, תיקון, שיפוץ והרכבת גירים אוטומטיים לכל סוגי הרכבים. "אורטוב גירים אוטומטיים" מוסמך משרד התחבורה לבחינת תיבות הילוכים אוטומטיות לרכב.

 

המצמד (קלאץ')

תפקידיו :

לקיים את הקשר בין המנוע ובין תיבת הילוכים, לשם סיבוביו של גל הארכובה אליה וממנה והלאה. קשר זה נוצר ע״י הצמדת חלקי המצמד זה לזה. הצמדתם צריכה להיעשות במתינות שלא יזנק כלי הרכב ממקומו כשהוא עובר מתנוחה לתנועה או מהילוך אחד להילוך אחר, ואילו ההצמדה עצמה של חלקי המצמד צריכה להיות חזקה שלא יתחככו ביניהם החלקים ושלא יאבד מן הכוח הנמסר למצמד בכל תנאי נסיעתה של המכונית.

ניתוק הקשר בין המנוע ובין תיבת ההילוכים, לשם ההילוכים השונים, התנעת המנוע וכיו״ב.

שטחי המגע הפנימיים של המצמד צריכים להיות די גדולים כדי להעביר את מומנט הסיבוב של המנוע בכל מידות העומס לגלגלי המכונית המצמד צריך להיות בנוי באופן שיפלוט החוצה את חום הפעולה, הנוצר בו כתוצאה מן החיכוך הפנימי.

 

מצמדי מכוניות נחלקים לשני סוגים עיקריים:

 

  • מצמדי חיכוך מצמדים חד־דיסקיים

  • מצמדים הידראוליים

 

מצמד חד-דיסקי

פעולתו של מצמד חד־דיסקי מבוססת על הצמדת איברי המצמד לשם העברת הכוח, לאיבר המוסר את התנועה של גל הארכובה נצמד איבר חיכוך מיוחד, המעביר את התנועה הלאה. חלקיו העיקריים של המצמד הם:1) גלגל התנופה, ששטחו האחורי משמש שטח חיכוך והצמדה.2) דסקית המצמד, בעלת רפידה משני צידיה.3) טס הלחץ, המצמיד, בשעת ריתוקו של המצמד, את דיסקית המצמד לגלגל התנופה.4) קפיצי המצמד, המצמידים את טס הלחץ ואת דיסקית המצמד לגלגל התנופה.5) דוושת המצמד ומנגנון ההפעלה שלה, שבעזרתם מתירים את המצמד.

תיאור החלקים: גלגל התנופה, המשמש כאמור בסיס המצמד ושטח חיכוך קידמי שלו. לגלגל התנופה מוברג מכסה המצמד, שבתוכו נתונים חלקיו הנעים של המצמד והוא משמש בסיס לקפיצי המצמד. מכסה המצמד וגלגל התנופה מהווים אפוא יחידה אחת. המצמד כולו נתון בתוך בית המצמד, המהווה חלק חיצוני בין בית הארכובה ובין תיבת ההילוכים.דיסקית המצמד נתונה בין גלגל התנופה ובין טס הלחץ. היא עשויה דיסקית פלדה דקה ומשני צידיה מותקנת רפידה של חוטי נחושת ואסבסט וחומרים אחרים. הרפידה מחוברת לדיסקית במסמרות שקועות של נחושת או אלומיניום, או שהיא דבוקה בה. על היקפו הפנימי של טבור הדיסקית עשויים חריצי הזחה, המשמשים לחיבור הדיסקית אל גל המצמד, ומסילת תנועה לדיסקית בכיוון צירי על הגל.כדי להבטיח שריתוקו של המצמד יהיה חזק ומתון מותקנים בדיסקית המצמד איברי גמישות מיוחדים. 

יש דיסקיות שבהן מותקנים סביב הטבור קפיצים, והם מקנים להן את הגמישות הסיבובית.בדיסקיות אחרות, שלהן גם גמישות צירית (ז״א בכיוון תנועתה של הדיסקה לאורך גל המצמד), גזורה דיסקית הפלדה גזרות־גזרות בצורת מניפה, והגזרות מחוברות לסרוגין, אחת לרפידה הקידמית של הדיסקה והשנייה לרפידה האחורית, הודות לזה נצמדת דיסקית המצמד לגלגל התנופה ולטס הלחץ בהדרגה, בכיוון צירי.

 

 

סוגי גירים אוטומטיים לרכב

1. גירים אוטומטיים המכונים לעתים תיבות פלנטריות, הוא גיר אוטומט הכולל מנגנון המאפשר לרכב להחליף הילוך באופן עצמאי, ללא צורך בהתערבות מצד הנהג.

2. גירים אוטומטיים CVT הפועלים כמו גיר אוטומטי ללא התערבות הנהג, אך הם בעלי מגנון פנימי רציף השונה מהגירים האוטומטיים.

3. DSG DTC

 

החלפת הילוכים באופן ידני במכוניות בעלות גירים אוטומטיים

למרות שמכונית בעלת גיר אוטומטי אמורה להחליף הילוכים בעצמה, הנהג יכול לעזור לה, לא מעט, במקרים שזה נחוץ, להחליף הילוכים בצורה ידנית, בעיקר בשימוש במצב ה"נמוך". המצב הנמוך מסומן באות L שהיא קיצור למילה LOW –נמוך באנגלית, ישנם גם מצבים 1,2,3 או רק 2 ו- 3 , מצבים אלה מסמנים את ההילוכים.לצורך החלפת הילוכים מורידים את יד ימין מההגה ומזיזים את מוט ההילוכים למצב הרצוי מבלי להרפות מדבשת הגז.

שלוש סיבות עיקריות להחלפת הילוכים באופן ידני בגירים אוטומטיים:

1. בעליות וירידות – לפעמים בעליות וירידות שומעים את הגיר מחליף הילוכים מעלה ומטה ללא הפסקה, מצב זה קורה כאשר המוח של הגיר לא מצליח להחליט איזה הילוך עדיף. במקרה כזה צריך להתערב גם מסיבות של בטיחות, יש לבחור הילוך ולנסוע איתו במצב קבוע עד סוף העלייה. כלומר: להוציא מהילוך D ולהזיז את מוט ההילוכים להילוך 2 או באם זה גיר אוטומטי עם 4 ו 5 מהירויות להילוך

2 . כנ"ל לגבי ירידה משופעת. הדבר נקרא "בלימת מנוע" ועושים זאת גם בגיר ידני.2. בכביש חלק – בנסיעה בחורף בכביש רטוב או מכוסה קרח, לא כדאי לנסוע במצב D, במצב זה המכונית מתחילה את נסיעתה עם יותר כוח מה שעלול לגרום לסחרור הגלגלים. עדיף לשלב באופן ידני להילוך 2 או 3 או 4 במקרה של כביש מכוסה קרח, ואז להתחיל בנסיעה. במכוניות עם גירים אוטומטיים יותר חדישים, ישנו מצב חורף המסומן באות M ועדיף לבחור בו.

3. לזינוק והאצה משופרים – כדי לזנק מהר יותר צריך לתת למנוע להגיע לתורים גבוהים יותר (מבלי להיכנס לגבול התחום האדום), או במילים אחרות צריך "למשוך הילוכים". במצב מנוחה בוחרים את ההילוך הנמוך ביותר ומתחילים בזינוק. במכוניות בעלות גירים אלקטרוניים ניתן לבחור מצב "כוח" הנקרא לפעמים "ספורט" במצב זה הגיר יודע "למשוך הילוכים" דבר המשפר את הזינוק או את הנסיעה בזמן עקיפה.

אם הייתי גיר אוטומטי הייתי אומר לך: קח אותי לאורטוב!

מלא טופס 

תודה! ההודעה נשלחה בהצלחה

התקשר וגלה איך 10 דקות שיחת טלפון עם ארז יכולה לחסוך לך אלפי שקלים בתיקון הגיר!

קבל עכשיו איבחון ראשוני בשיחת טלפון והצעת מחיר - ללא תשלום

bottom of page